Blog

Missie gedreven ondernemen

  • Vereniging
  • 3 minuten (599 woorden)

Mijn dochter vraagt hoe het de avond ervoor is geweest bij die 'bisnisklup' van luchtmobielers.

'Lekker stoere verhalen met je ouwe matties opgehaald, pap?' vraagt ze, me meewarig aankijkend, zoals alleen tienerdochters dat kunnen.

Uiteraard heb ik de avond ervoor stoere verhalen uitgewisseld, maar dat was niet het enige en zeker niet het belangrijkste. Terwijl ik haar aankijk probeer ik de centrale boodschap van de avond ervoor te duiden. Een boodschap die me als vader ongerust maakt, maar als ondernemer enthousiast.

De verteller ervan was majoor J. Rode baret, oud verkenner, dat mooie nieuwe camouflagepak aan en een flinke baard. Hij vertelde geëngageerd over Camp Innovation, waar ons leger zichzelf opnieuw aan het uitvinden is in een wereld die minder voorspelbaar is dan ooit.

Over drones die in zwermen opereren en over onbemande gevechtsvoertuigen die door AI naar hun doel worden gestuurd.

'We kunnen niet meer denken in trajecten van acht jaar,' doceerde hij. 'We werken vandaag aan systemen die gisteren al moesten werken. Want de dreiging is reëel, actueel en dichtbij. Oekraïne, het Midden-Oosten.. je moet wel erg goed kijken om nog ergens een veilige horizon te zien.

‘Formeel gezegd is dit wat we doen,' hij wees naar een scherm.

Camp Innovation brengt partijen samen om innovatieve ideeën te ontwikkelen rondom militaire en maatschappelijke onderwerpen zoals verduurzamen, kunstmatige intelligentie. energie, logistiek, water en beveiliging. Thema’s die ook in de samenleving belangrijk zijn.

Als vader zie ik de snelheid van de samenleving waarin mijn kinderen opgroeien en hoe weinig controle ik daarover heb. Als ondernemer zie hoe noodzakelijk het soms is om die snelheid niet te vrezen, maar te omarmen.

Camp Innovation dwingt ons tot denken in oplossingen die vandaag al getest worden, en niet pas morgen ingepland. Dat vraagt een mentaliteit waarin onzekerheid geen excuus is, maar een vertrekpunt.

Onze businessclub bestaat uit ondernemers: oud-luchtmobielers, mensen die weten wat het betekent om onder druk te opereren. Wat Majoor J. zei ging over defensie, maar ook over ons. Over bedrijven die hun koers niet alleen baseren op voorspellingen, maar op paraatheid. Over ondernemers die niet wachten op zekerheid, maar durven handelen in onzekerheid.

De wereld verandert. Langzaamaan is een luxe die we steeds minder hebben.

Onder andere daarom is missie gedreven opereren niet alleen iets voor onze geliefde brigade in het operatiegebied. Het is een discipline die het verschil kan maken tussen overleven en verdwijnen. In de strijd én in zaken.

Missie gedreven ondernemen betekent dat je weet waarvoor je bestaat. Niet: meer omzet, meer groei, meer marktaandeel. Wel: een heldere opdracht die verder gaat dan de waan van de dag. Een doel dat beslissingen versimpelt en versnelt, juist als de druk toeneemt.

In ons werk betekent dat weten wie je klant is en waarom je die beter wil en kan helpen dan iemand anders. Beslissen welke initiatieven passen bij je missie en de rest laten liggen. Niet alles willen doen, maar wel dátgene waarvoor je opgericht bent.

Missie gedreven bedrijven zijn geen speelbal van de markt. Ze zijn de navigators in een storm. Ze sturen niet blind op KPI’s, maar op bestaansrecht.

In onze businessclub begrijpen we dat beter dan wie dan ook. Omdat we ooit (twintig kilo geleden, om mijn dochter nog maar eens te citeren) leerden om onder extreme druk te opereren.

Omdat we weten dat kameraadschap en discipline ook buiten het slagveld verschil maken.

Missie gedreven ondernemen vraagt niet om heroïek, slogans of grote gebaren. Het vraagt om weten waarvoor je staat en handelen alsof er geen veilige horizon is.

Want soms is die er ook niet.

Gerben Nijmeijer
Voorzitter BCLMB

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen